2012. június 22., péntek

AMIKOR A TOMEG KOZLEKEDIK

Az elso kozlekedesrol szolo poszt (ez itt) ota eltelt egy kis ido, ami alatt azert kitanultam a rioi tomegkozlekedes csinjat-binjat. Eloszor is szeretnem bejelenteni, hogy a meglevo kemeny 1,5 metrovonal 2-re modosul, ugyanis nagy erokkel epitik a meghosszabbitasat Ipanematol Leblonon, São Conradon at Barrara, amit nagykepuen 4-es metronak (Linha 4) neveznek! Vajon elszamoltak magukat, vagy csak megirigyeltek a mi 4-es metronkat?? :D Mar ideje volt elkezdeni epiteni ezt a vonalat, mivel Barra fele csak buszok jarnak, meg a rengeteg auto, a 2 egyutt=dugo! A vonal varhatoan 2015 vegere lesz kesz.

Mig eleinte csak metroval kozlekedtem, mert ezt konnyebb volt ,,megtanulni", ma mar szinte soha nem hasznalom, csak buszozom. A metro mindig zsufolasig tele van. Meg azt figyeltem meg, hogy az egyik (hosszabb) vonal deli vegallomasan, Botafogon az eszak fele igyekvo emberek ugy szallnak be az ures kocsiba, hogy kozben siman gyomorszajon vagjak a masikat, ha a helyuk mulik rajta. En ertem, hogy sok megallot mennek, de eleg felelmetes latvany... teny, hogy a lakossag civilizalatlanabb fele kepviselteti magat itt altalaban... tisztelet a kivetelnek (akik a gyomorba konyoklest elszenvedve aztan allva utaznak). 

A buszon helyben fizeted a jegy arat, ami 2,75-3,40 realig terjed, attol fugg, van-e legkondi, meddig megy a busz, stb. Fizetsz, a penztaros megnyom egy gombot es atmehetsz a forgokapun. Am most, hogy mar vannak ilyen mindenfele szamaim (szemelyi-, ado-, szamla-), jogosult vagyok szinte barmit megvenni, amit a brazilok meg tudnak. Pl igenyelhetek ilyen kartyat:



Erre befizetsz x osszeget, es igy minden buszra egysegesen 2,75R$ a jegy, metrora 3,95, es 2 oran belul 1 atszallas pedig ingyenes. Szoval igenyeltem ilyet, meg is jott, nevre szolo, es kiraly, hogy nem kell legyen nalam mindig apro, meg egyaltalan, nem kell penzzel foglalkozni a buszon.

A buszok tovabbra sem kevesbe kaotikusak, de meg lehet szokni. Altalaban a vegallomasbol (ami ki van irva a busz elejen) egyertelmu, hogy jo-e az a busz nekunk vagy sem, ha nem egyertelmu, meg kell kerdezni. Es egy kis varosismerettel azt is tudja az ember, hogy eppen merre jar. Meg az elejen volt, hogy beszartam, hogy rossz helyen vagyok, es megkerdeztem a mellettem ulo not, hogy hol a rakban vagyunk, de megnyugtatott, hogy nem vagy elveszve, kicsi gringo. :) Csak kerulo uton ment a busz es nem volt ismeros a kornyek. Most mar arcrol egy csomo kasszast meg sofort is ismerek, mert szinte mindig ugyanazzal a 8-10 fele busszal kozlekedek. Abban meg kiokositottak a kollegaim, hogy lehetoleg mindig elol keressek helyet, kozel a kasszahoz, mert ha barmi para van, latjak. 

Kulon oromomre szolgal, hogy mar eleg sokszor elofordult, hogy tolem kertek utbaigazitast a megallot/utvonalat illentoen, egyebkent nem csak buszon, az utcan is, akkor is engem talalnak meg, amikor lenne husz masik opcio, nagyobb sansszal arra, hogy meg is ertik oket es meg segiteni is tudnak. Ezzel megint beigazolodni latszik a strategiam sikere, miszerint minden helyzetben igyekszem a leheto legkevesbe gringonak tunni, es a legelveszettebb helyzetben is abszolut magabiztossagot sugarozni, hogy ne talaljanak be... Persze van, amikor muszaj kerdezni, es az nyilvan egyenlo a lebukassal, de ha lehet, inkabb nem irom ki a homlokomra nagy betukkel, hogy GRINGO. Szerencsere annyi fele arc van itt, hogy a kulsom alapjan meg nem sorolnak automatikusan ide.. A strategiamat igazolja az is, amit Andiek meseltek, hogy lepten-nyomon leszolitottak oket, dumaltak hozzajuk, felajanlottak a segitseguket... Engem ez tokre meglepett, mert en nem tapasztaltam szinte soha ilyet braziltol. Segitenek, ha kerem, de soha nem akartak utbaigazitani, lehuzni vagy barmi. Es ezt igazabol nem banom. 



2 megjegyzés:

  1. 2001-ben olvastam egy riói buszon a hivatalos plakátot, hogy "Utazzon busszal kombi helyett! 50 százalékkal kisebb az esélye, hogy kirabolják!
    :))

    VálaszTörlés
  2. Haha hat igen, bar attol fugg, hova mesz! :D

    VálaszTörlés